28 April 2009

SELANGOR - We Are The Champion !!!

*klik gambar untuk saiz sebenar

S
alam......

*gambar asal : KOSMO!

Barisan Kita


~inilah barisan kita
~yang ikhlas berjuang
~ siap sedia berkorban
~ untuk ibu pertiwi
~ sebelum kami berjaya
~ jangan harap kami pulang
~ inilah sumpah pendekar kita
~ menuju medan bakti
~ andai kata kami gugur semua
~ taburlah bunga diatas pusara
~ kami mohon doa
~ SELANGOR berjaya
~ semboyan telah berbunyi
~ menuju medan bakti

SELANGOR...dum..dum...dum....
SELANGOR...dum...dum...dum...
SELANGOR...dum...dum...dum...

Alhamdulillah...buat kelima kalinye Selangor berjaya menjuarai saingan Piala FA....
Bermula tahun 1991, 1997, 2001, 2005 dan yang terbaru 2009......
takde pe nak cakap.....
cume....TAHNIAH.....

*gambar asal : KOSMO!

Tahniah kepada mr manager dan pengurusan,
Tahniah kepada player2,
Tahniah kepada Penyokong2,
Tahniah SEMUA.....

go selangor go.......

Selangor juara FA

Oleh: Utusan Malaysia

Selangor melebarkan rekod kejaguhannya dalam persaingan bola sepak kalah mati kebangsaan apabila menjulang Piala FA buat kali kelima dengan menewaskan Kelantan 4-1 menerusi penentuan sepakan penalti pada perlawanan akhir di Stadium Nasional, Bukit Jalil, malam tadi.

Juara 1991, 1997, 2001 dan 2005 itu turut menambah gelaran Liga Malaysia musim 2009 ini selepas Piala Sultan Ahmad Shah, Januari lalu biarpun terpaksa mengikat Kelantan 1-1 sehingga 30 minit masa tambahan setelah kedua-duanya buntu jaringan dalam permainan sebenar 90 minit.

Skuad Wira Merah yang cuba merangkul gelaran sulung bola sepak utama tempatan sempat mendahului menerusi tandukan Nor Farhan Muhammad pada minit ke-92 namun ketua pasukan Gergasi Merah, Amri Yahyah menyamakannya, juga dengan tandukan minit ke-100.

Sepakan penentuan penalti Selangor disudahkan oleh Khairul Anuar Baharum, Nasriq Baharom, D. Surendran dan Safee Sali manakala dua sepakan pemain Kelantan, Indra Putra Mahayuddin dan Zairul Fitree Ishak mengenai palang dan tinggi tersasar.

Di depan kira-kira 80,000 penonton, seawal minit kedua sudah menyaksikan Safee Sali dan R. Surendren terlepas tandukan ketika mencari gol awal daripada satu sepakan sudut D. Surendran setelah penjaga gol Kelantan, Shahrizan Ismail terlebih dulu mendakap bola.

Safee, ayam tambatan Merah Kuning, pula mensia-siakan peluang kedua, empat minit kemudian dengan rembatan lambung kaki kiri yang sepatutnya lebih kuat kerana Shahrizan sudah terlajak ke depan.

Gergasi Merah tiba-tiba kelam-kabut di depan gawangnya pada minit ke-8 dengan asakan mengejut Si Kijang namun bek tengah, Nasriq Baharom berjaya meleraikan kegawatan itu dengan pantas merembat keluar.

Pembaziran peluang Kelantan berlaku pada minit ke-11 menerusi sepakan bebas sayap kirinya, Indra Putra Mahayuddin yang sekadar melambung tinggi, begitu juga rembatan Ahmad Ezrie Shafizie Sazali, 10 minit selepas itu.

Kesempatan terbaik untuk menebus kesilapan itu yang turut mengejutkan Selangor tiba pada minit ke-23 apabila rembatan kaki kanan Indra sempat menggegarkan palang ketika penjaga gol lawan, Hamsani Ahmad sudah pun tumpas.

Pada minit ke-52, Selangor mengorak langkah dengan asakan yang lebih meyakinkan lalu nyaris beroleh gol sulung jika tandukan ketua pasukan, Amri Yahyah lebih tajam dihala melepasi Shahrizan.

Merah Kuning sekali lagi berpeluang baik menerusi rembatan kaki kiri Rudie Ramli yang memusingkan badannya daripada sepakan bebas D. Surendran pada minit ke-68 namun Shahrizan masih tangkas membaca dan menangkapnya.

Kelantan sebaliknya enggan mengalah dengan tentangannya lalu minit ke-83 menyaksikan penyerangnya, Nor Farhan Muhammad yang diumpan Khalid Jamlus, meledakkan rembatan sebelum ditumbuk ke depan oleh Hamsani.

Gol yang ditunggu-tunggu kira-kira 50,000 penyokong Kelantan, dicipta dengan tandukan Nor Farhan pada minit ke-92 dengan menyudahkan umpanan lambung ketua pasukan, Badhri Radzi selepas mendapat tolakan Khalid dari sebelah kanan.

Bagaimanapun pesta kegembiraan dan kebingitan sorakan itu langsung lenyap lapan minit kemudian apabila ketua pasukan Selangor, Amri Yahyah menanduk rendah daripada umpanan lambung kanan Surendran untuk menyamakan kedudukan 1-1.

Malah Surendran hampir menjaringkan gol kemenangan Selangor menerusi rembatan deras kaki kanannya pada minit ke-113 yang bagaimanapun berjaya ditepis keluar Shahrizan dengan meyakinkan.


Selangor kecewakan Kelantan

Oleh WAN FAKHRUL BAKAR (wakil selangorFC.com)

SELANGOR menang bergaya, Kelantan pula kecewa.

Begitulah yang boleh disimpulkan kepada keputusan perlawanan akhir bola sepak Piala FA di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam tadi.

Kesudahan babak drama penuh mendebarkan itu, Selangor akhirnya muncul juara selepas mencatat kemenangan 4-1 menerusi penentuan sepakan penalti setelah kedua-dua pasukan terikat 1-1 selepas berakhirnya 120 minit masa permainan.

Ia sekali gus memberikan trofi kejuaraan Piala FA kelima buat Selangor selepas mereka memenanginya pada 1991, 1997, 2001 dan 2005.

Pada penentuan sepakan penalti, empat sepakan Selangor berjaya disempurnakan Khairul Anuar Baharom, Nasriq Baharom, D. Surendran dan Safee Sali.

Bagi Kelantan, hanya sepakan kedua oleh Ahmad Ezrie Shafizie Sazali menemui sasaran manakala sepakan pertama Indra Putra Mahayuddin terkena palang dan sepakan ketiga oleh Zairul Fitree Ishak tersasar.

Suasana di stadium nyata begitu meriah dengan kehadiran seimbang penyokong kedua-dua pasukan yang dianggarkan hampir mencecah 90,000 orang.

Babak awal permainan jelas dikuasai sepenuhnya oleh Selangor dan lambungan ke belakang Safee Sali pada minit kelima nyaris memerangkap penjaga gol Kelantan, Shahrizan Ismail.

Kelantan mula mengimbangi perlawanan selepas memperoleh sepakan sudut pertama pada minit kelapan disusuli keadaan kelam-kabut di dalam kotak penalti Selangor seminit kemudian tetapi berjaya dikeluarkan kapten Selangor, Amri Yahyah.

Selangor selepas itu kembali mengasak tetapi tiada percubaan berbahaya terhasil, sebaliknya Kelantan pula mula menemui rentak sebaik mereka memberikan penjaga gol Selangor, Hamsani Ahmad sentuhan bola pertama pada minit ke-19.

Kelantan memperoleh dua peluang terbaik berturut-turut, menerusi sepakan Ahmad Ezrie Shafizie Sazali yang sedikit melewati palang pada minit ke-21 dan sepakan padu Indra Putra Mahayuddin dari luar kotak penalti pada minit ke-27 tetapi sekadar menggegar palang gol Selangor.

Namun Selangor tidak membiarkan Kelantan terus berkuasa dengan sesekali melakukan gerakan menarik dan pada minit ke-29 hantaran lintang R. Surendren dari sebelah kanan berjaya dipintas Shahrizan sebelum sempat Rudie Ramli menyambarnya.

Sepanjang babak pertama juga, para penonton dihidangkan 'aksi panas' dua bekas pemain Perak, Indra Putra Mahayuddin (Kelantan) dan Hardi Jaafar (Selangor) yang saling berkejaran dan tolak menolak sehingga memaksa pengadil, Subkhiddin Md. Salleh meleraikannya.

Kedudukan separuh masa pertama terikat 0-0.

Babak kedua bermula, peluang terbaik Kelantan hadir pada minit ke-48 tetapi Rizal Fahmi Rosid gagal menanduk tepat hantaran Badhri Radzi manakala peluang Selangor dilepaskan Safee yang gagal mendada kemas hantaran R. Surendren pada minit ke-55.

Jurulatih Selangor, K. Devan cuba menambah kekuatan pada jentera serangan mereka dengan membuat pertukaran pertama pada minit ke-57, memasukkan Amirulhadi Zainal bagi menggantikan posisi Surendren.

Permainan selepas itu semakin rancak apabila kedua-dua pasukan saling melakukan serangan di mana larian solo Khalid Jamlus dipintas Nasriq Baharom pada minit ke-65 dan percubaan Rudie diselamatkan Shahrizan dua minit kemudian.

Babak 10 minit terakhir perlawanan nyata mencemaskan buat Selangor dengan rembatan Nor Farhan Muhammad diselamatkan Hamsani pada minit ke-83 dan libasan cantik Indra Putra sedikit tersasar minit ke-88.

Terikat tanpa jaringan selepas 90 minit masa sebenar, perlawanan terpaksa diheret ke masa tambahan selama 30 minit.

Baru dua minit masa tambahan dimulakan, Kelantan akhirnya berjaya mendahului 1-0 menerusi jaringan Nor Farhan yang terlepas kawalan Razman Roslan lalu menanduk masuk hantaran lintang Badhri dari sebelah kanan.

Terdesak memburu gol penyamaan, Selangor melakukan dua pertukaran pada minit ke-96 dan 97 dengan memasukkan Fitri Shazwan Raduwan dan Asraruddin Putra Omar menggantikan Rudie dan Razman.

Hasilnya Selangor berjaya menyamakan kedudukan 1-1 pada minit ke-100 apabila Amri menanduk masuk hantaran lintang D. Surendran dari sebelah kanan untuk menewaskan Shahrizan.

Namun, kedudukan 1-1 yang kekal sehingga tamat 30 minit masa tambahan memaksa pemenang perlawanan ditentukan menerusi sepakan penalti.

Piala disampaikan oleh Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek. Turut hadir Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim selaku Presiden FAS, Tan Sri Annuar Musa (Presiden Kafa) dan Datuk Redzuan Sheikh Ahmad (Timbalan Presiden FAM).
Piala FA siapa punye ??? SELANGOR !!!
Piala FA siapa punye ??? SELANGOR !!!
Piala FA siapa punye ??? SELANGOR !!!

73 de kamal....Cheriooooo

~Dimana Teknologi Mengabadikan Kenangan~

2 comments:

Unknown said...

its ok...nasib je kot kelantan kalah ari tu..penalti je pun..jupe lagi tahun depan.. \o/

skamals said...

ape lak tahun depan.....
piala malaysia ade lagi....hehehe...
nasib ker??
sebab dgr citenye kelantan tak prepare pun untuk penalti....
butler siap tanye lagi sape yang nak amik penalti mase tu....
tapi kelantan play well malam tu...
silap di striker jer....
kalu striker laju...kompem boleh beat acong tu....
dan harapan kelantan nak menang tinggi....
jumpe lagi di piala malaysia...

~Dimana Teknologi Mengabadi Kenangan~ © 2008
|| 2008 SkamalS Pikcer dot blogspot dot Com || All rights reserved © ||
Template by: SkinCorner